Tesla bude další Apple

- - Technologie

Auta mě nikdy moc nezajímaly. Sice dokážu ocenit osmiválcovou symfonii emerických muscle carů a za virtuálním volantem jsem strávil desítky hodin, ale debaty a pořady o úžasném krouťáku a zrychlení o 0,5 s menším mě nudí. To ale přestalo platit, když přišla Tesla s úplně novým přístupem k celému odvětví. Díky neomezeným prostředkům Elona Muska (PayPal, Space X) se podařilo vytvořit elektromobil, který s největší pravděpodobností bude udávat směr této kategorie ještě dlouhé roky. Zachovává běžné vlastnosti sedanů vyšší třídy a zároveň ukazuje, jak udělat elektromobil, který zaujme masy. Dojezd kolem 400-500 km musí většině stačit a zároveň se nejedná o žádnou nákupní tašku do města pro dva lidi.

Před nedávnem Elon Musk vydal článek na blogu, ve kterém se vyjadřuje k požárům Modelu S a přidává i některá zajímavá čísla. Od začátku prodejů do současné chvíle shořely celkem 3 auta – všechny vinnou proražení akumulátoru, který je v podlaze auta. Ze statistik amerických hasičů však vyplývá, že ročně shoří jedno z 1350 aut s běžným spalovacím motorem. Modelů S už jezdí v US přes 19 000, takže shořela přibližně každá 6330. Tesla. Nehledě na to, že v Tesle se zatím nikdo nezabil a nebylo ani žádné vážné zranění.

Důvodem, proč mě Tesla zaujala, je její přístup a vůbec maximální využití potenciálu elektromobilů. Pro Model S vydává OTA aktualizace, které jsou bezdrátově stahovány stejně jako do smartphonů nebo tabletů. V souvislosti s požáry vydala aktualizaci, která upravuje výšku podvozku při jízdě na dálnici ve vyšších rychlostech. Bude o několik centrimetrů výš, aby bylo poškození baterky méně pravděpodobné. Po novém roce pak má přijít nový firmware, který umožní kompletní ruční nastavení výšky podvozku ve všech režimech. Není to skvělé? Bezdrátová aktualizace auta s opravami chyb stejně jako u telefonu…

V současné době chápu averzi ostatních tradičních výrobců běžných aut, kteří elektromobily stále zavrhují. Každý, kdo do vývoje svých produktů nalil stovky miliard dolarů, je jen těžko zahodí a začne něco budovat na zelené louce. Nemluvě o tvrdé naftařské lobby.

Mám však pocit, že za deset patnáct let, můžeme řešit podobnou situaci mezi elektromobily jako v současné době mezi tablety a smartphony. Jen si místo Applu představuji Teslu a Android nahrazují ostatní výrobci. (Mimochodem vývoj v Tesle řídí bývalý viceprezident Applu Doug Field, který v minulosti působil jako CTO v Segway).

Po celých státech vznikají nabíjecí stanice se super chargery, které dokáží za půl hodiny nabít polovinu kapacity akumulátoru. Do roku 2015 má být stanicemi pokryto 98% populace Spojených států. Do budoucna se také počítá s možností kompletní výměny vybité baterie za plně nabitou do jedné minuty. V Evropě jasně vede Norsko, jehož vláda měla koule na tvrdé finanční zatížení nových aut se spalovacím motorem. Právě tam je k dispozici prvních šest super chargerů Tesly v Evropě.

Protože je asi každému jasné, že je v elektromobilech budoucnost, budou se muset zapojit i další výrobci. Pokusy typu BMW i3 jsou zatím jen takovým vtipem a ukázkou toho, jak se to dělat nemá. Chtě nechtě tedy nastane situace, kdy se bude rozhodovat o tom, zda umožnit dalším výrobcům dobíjení aut na stanicích Tesly. A kromě antimonopolního úřadu zatím nevidím jediný důvod, proč by něco takového měla Tesla umožňovat. Budou se tedy spoléhat další výrobci na dobíjení z domácích zásuvek, nebo se objeví automobilový Google, který postaví byznys na provozování stanic pro všechny? Paralela Lightning konektor vs. microUSB se zde přímo nabízí. Sami si pak můžete odpovědět jak dlouho trvalo sjednocení na tento standard a o kolik by se to mohlo protáhnut kvůli delším cyklům životnosti u aut. Dokážu si představit i to, že začnou vznikat čínské továrny, které budou chrlit levné elektromobily pro masy, jejichž jediným výrazným argumentem bude cena. Z počátku je nebude kde nabíjet a podpora bude končit po dvou letech.

Nejinak by tomu mohlo být v případě servisu a podpory obecně. Pokud se některému z výrobců nepodaří zachytit nový trend v několika nejbližších letech, rozjíždějící se vlak s nápisem Tesla bude možné dohonit jen v případě spojenectví několika výrobců. I pokud by začaly vznikat univerzální servisy pro elektromobily s mnohem většími možnostmi, než v případě klasických servisních sítí, nikdy nebudou zaručeny takové možnosti jako v servisu konkrétního výrobce.

Byl bych rád, kdyby se našlo víc osvícených miliardářů, kteří by své investice vložili do vývoje elektromobilů a budování podpůrných sítí, které jsou k jejich provozu potřeba. Tradičním automobilovým koncernům bude něco takového trvat asi ještě hodně dlouho.

A Tesla má našlápnuto sakra dobře.